Over STEAM Cup Challenge

STEAM is de Engelse afkorting van Science, Technology, Enginering, Arts and Mathematics. Door middel van de ‘A’ die staat voor ‘arts’, leren studenten hoe zij op een creatieve manier met bètavakken aan de slag kunnen. STEAM is een term die we steeds vaker horen en met de STEAM Cup Challenge kunnen docenten er op een makkelijke, laagdrempelige manier mee starten in de klas.

Docenten die de uitdaging aandurven, krijgen een training aangeboden waarin zij kennismaken met de werking van de Micro:bit en MakeCode. Zij krijgen een heel pakket aan spullen waarmee zij direct aan de slag kunnen in de klas.

Docenten ontvangen:

  • 10 Micro:bits
  • Een pakket met additionele sensoren (o.a. temperatuur-, beweging- en infraroodsensor)
  • 10 kant-en-klare lesplannen

Bovendien krijgen docenten toegang tot een exclusieve Yammer-groep, waar zij terecht kunnen voor support, inspiratie, updates over het project en vlogs én een serie webinars, waarin onder andere de lesplannen van de komende weken besproken worden.

De kosten voor deelname aan de STEAM Cup Challenge bedragen € 695,-.

STEAM Cup Challenge: hoe werkt het?

De opdracht luidt: bedenk, ontwerp en maak een creatieve toepassing rondom het thema duurzaamheid. Medio februari 2018 is de deadline voor het project en dan vragen we de deelnemende teams om hun project te presenteren in een Sway-presentatie. Een deskundige jury selecteert de beste twintig ideeën. Deze teams mogen op het finale-evenement op 28 maart 2018 hun project pitchen voor de jury in een Dragons Den-setting. Het winnende team wint fantastische prijzen voor de klas én voor de school.

Voor wie?

Het is voor docenten vanuit verschillende disciplines interessant om deel te nemen aan de STEAM Cup Challenge, ongeacht welk vak zij geven.

Inschrijven en meer informatie

Docenten die enthousiast zijn geworden over de STEAM Cup Challenge en hiermee aan de slag willen, kunnen terecht op Steamcupchallenge.nl.