micorbit afbeelding

Vanaf september 2017 organiseren Slim.nl en trainingspartner IT Randsteden samen de STEAM Cup Challenge. Dé kans voor u om met STEAM aan de slag te gaan in de klas!

Wat is het?

De STEAM Cup Challenge is een superleuke wedstrijd voor docenten uit het voortgezet onderwijs. U wordt uitgedaagd het avontuur aan te gaan met uw leerlingen, en een start te maken met de Micro:bit in de klas. Een Micro:bit is een minicomputer, waarmee je allerlei leuke toepassingen kunt maken door hem eenvoudig te programmeren. Uw leerlingen zetten niet alleen de eerste stappen op het gebied van programmeren, maar worden ook uitgedaagd om na te denken over een actueel thema. De opdracht is namelijk om met behulp van de Micro:bit een oplossing te bedenken én te maken voor een probleem omtrent duurzaamheid.

Op die manier maken uw leerlingen op een praktische manier, en spelenderwijs, kennis met samenwerken, programmeren, het bedenken van creatieve oplossingen, doelen stellen én het managen van een project. Het wedstrijdelement maakt de STEAM Cup Challenge nog eens extra aansprekend en spannend. Uw klas gaat de strijd aan met ruim 200 andere scholen en het team met het beste idee wint fantastische prijzen voor de klas én voor de school!

STEAM is HOT!

STEAM is de Engelse afkorting van Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics. Het is een helikopterterm, die is bedacht om leerlingen op een kritische manier – en met een praktische, oplossingsgerichte invalshoek - te laten nadenken over echte problemen, terwijl ze ondertussen ongemerkt aan hun wiskundige- en wetenschappelijke kennis werken. STEAM is een term die je steeds vaker hoort en waar je door de STEAM Cup Challenge op een makkelijke, laagdrempelige manier mee kunt starten in de klas.

Benieuwd wat leerlingen zoal kunnen maken met een micro:bit? Lonneke laat het zien: 

STEAM Cup Challenge: het programma voor docenten

Gaat u de uitdaging aan, dan wordt u ten eerste een training aangeboden, waarin u bekendgemaakt wordt met de werking van de Micro:bit en MakeCode. U verlaat de training met een pakket aan spullen, waarmee u direct aan de slag kunt. U ontvangt:

  • 10 Miro:bits
  • Een pakket met additionele sensoren (o.a. temperatuur-, beweging- en infraroodsensor)
  • 10 kant-en-klare lesplannen.

Daarnaast krijgt u toegang tot een exclusieve Yammer-groep, waar u terecht kunt voor support, inspiratie, updates over het project en vlogs én wordt u uitgenodigd voor een serie webinars, waarin onder andere de lesplannen van de komende weken besproken worden.

STEAM Cup Challenge: de uitdaging met de klas

Halverwege het project gaat u in de klas aan de slag met het uiteindelijke doel: bedenk, ontwerp en maak een creatieve toepassing rondom het thema duurzaamheid. Medio februari 2018 is de deadline voor het project en dan vragen we de deelnemende teams om hun project te presenteren in een Sway-presentatie. Een deskundige jury selecteert de beste 20 ideeën. Deze teams mogen op het finale-evenement op 28 maart 2018 hun project pitchen voor de jury in een Dragons Den-setting. Het winnende team wint fantastische prijzen voor hun klas én voor de school.

Planning

  • Trainingen: september en oktober 2017
  • Diverse webinars: december 2017 t/m februari 2018
  • Inleveren voor pre-selectie vakjury: 16 februari 2018
  • Uitslag pre-selectie, 20 winnaars naar de finale: 5 maart 2018
  • Grande Finale 28 maart 2018

Voor wie?

Alle docenten en leerlingen uit het voortgezet onderwijs kunnen deelnemen aan de STEAM Cup Challenge. Of u nu Wiskunde, Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde of Informatica geeft; het is voor docenten vanuit verschillende disciplines interessant om deel te nemen

Deelname aan de STEAM Cup Challenge kost € 695,=.

Inschrijven en meer informatie

Bent u enthousiast geworden over de STEAM Cup Challenge en wilt u hiermee aan de slag? 

» Schrijf u in

Wilt u meer informatie over de STEAM Cup Challenge of over de verschillende pakketten die wij aanbieden, neem dan contact op via servicedesk@slbdiensten.nl of telefonisch, via 020 – 420 13 96.