Woensdag 20 maart was de Kenniskring ICT & Onderwijs te gast bij Katholieke Scholengemeenschap Etten-Leur (KSE) voor de eerste bijeenkomst van 2019. Dit keer is het netwerk voor VO-scholen bij elkaar gekomen om te kijken bij de Microsoft show-case school. De bijeenkomst stond in het teken van de cloud, waarbij de deelnemers door diverse sprekers (van rector tot aan docent) aan de hand werden meegenomen in het volledige ICT-verandertraject.

Any time, any place, anywhere

In zijn presentatie neemt Leon Geers, conrector van KSE, ons mee naar 2012 toen de school nog vol servers stond, die aan vervanging toe waren. De school wilde onafhankelijk zijn van laptops, vaste computers en de eeuwig terugkerende updates. Vanuit het Martini-principe: any time, any place, anywhere kwam de school uit op het idee om te stoppen met de servers en alle software naar de cloud te verhuizen.

Niet dat de overgang van de ene op de andere dag uit de lucht kwam vallen. Wij waren eigenlijk al sinds eind jaren tachtig bezig met ICT, vertelt Leon. ICT was toen nog minimaal ontwikkeld, maar er werd gebruik van gemaakt voor zo ver het kon. Verder benadrukt hij dat Office 365 in de huidige aanpak het fundament is van alles. Immers, de toekomst van onderwijs ligt in de cloud. Leerlingen moeten zich volop kunnen ontwikkelen en dat kan alleen door ze de nieuwste IT-mogelijkheden aan te bieden zodat zij zelf de diepte kunnen ingaan.

 

Volledig geautomatiseerd IT-omgeving

Pieter Klijs van IT-Workz pakt het verhaal van de conrector over en gaat in op de implementatie en de technische ondersteuning van dit traject. Cruciaal was het koppelen van Microsoft’s Identity en Access Management aan de bronsystemen als Magister en de personeelsadministratie. Zo ontstond een mooi volledig geautomatiseerd systeem voor identificatie van personen.  Aan de hand van een sollicitatieproces liet Pieter zien hoe alles is geborgd zonder fouten en zonder dat gegevens opnieuw moeten worden ingevoerd.

 

 Jawel: ICT versterkt de gymles

Na de pauze wordt de strategie en de uitvoer versterkt door voorbeelden hoe ICT in het klaslokaal wordt ingezet. We nemen een kijkje in de gymzaal, waar verschillende onderdelen van Offices 365 zoals Forms en OneNote volop worden ingezet.  Net als leerlingen iedere les doen, beginnen we met het invullen van een online enquête. Dit is een speelse aanpak voor herhaling van de stof van de vorige les. Tegelijkertijd zien de docenten in hoeverre de leerlingen de lesstof beheersen. Tijdens de gymlessen wordt er ook aandacht besteedt aan zelfreflectie. De activiteiten van de leerlingen worden gefilmd in slow motion. Zo kunnen ze terugkijken welke handelingen goed waren en welke er de volgende keer beter kunnen. De aanwezige deelnemers van Kenniskring zijn verwonderd over de manier van ICT-inzet tijdens de gymlessen.

 

 

Hologram

Ook bij aardrijkskunde worden de moderne technologische middelen ingezet. Docente C. Arnold vertelt heel enthousiast hoe ze robot NAO gebruikt om een deel van de lesstof te vertellen. Met de Virtual Reality bril neemt ze leerlingen mee naar de verschillende natuurgebieden.  Als laatst demonstreert ze de Merge Cube, een geprogrammeerde kubus die tot leven komt via een app op de telefoon of tablet. Op het device wordt dan een hologram weergegeven. Dit kan van alles zijn, een zonnestelstel tot aan een menselijk skelet.  

Op haar Youtube-kanaal Totally Geography laat de docente zien hoe ze ICT gebruikt:

  Minecraft

Geschiedenis-docent T. Borst  nam twee jaar geleden het initiatief om Minecraft in te zetten als extra leermiddel. De leerlingen krijgen de opdracht om in stuurgroepjes een bepaalde tijdvak na te bouwen. Dit doen ze door veel bronnen op te zoeken via internet. De bronnen documenteren ze ook om het uiteindelijke resultaat bij de docent te kunnen verantwoorden. Het gebruik van Minecraft leert de leerlingen om samen te werken aan een bepaalde doel, maar ook om de eigen rollen en verantwoordelijkheden te omarmen.

We hebben een succesvol middag achter de rug, waarbij de deelnemers enthousiast reageerden en vele nieuwe ideeën voor hun eigen scholen opdeden.

 

Ook lid worden van de Kenniskring?