
Publieke waarden als fundament voor het onderwijs van de toekomst
Door Charles Stork, directeur van SLBdiensten
In het hart van goed onderwijs staan niet alleen kennis en vaardigheden centraal, maar ook de waarden die wij als samenleving belangrijk vinden. Als directeur van SLBdiensten hecht ik hier persoonlijk veel waarde aan. Bij mijn start in 2003 sprak het feit dat wij ooit opgericht zijn door een docent mij enorm aan. De leidende gedachte in 1992 was dat IT in het onderwijs slechts een middel is, nooit het einddoel. Kortom, laten we er voor zorgen dat scholen het middel optimaal kunnen inzetten, maar dat er zoveel mogelijk geld naar het onderwijs gaat!
De waarden van SLBdiensten
Toen ik in 2003 aan boord kwam voelde ik naast de primaire focus op goed onderwijs nog een uitdaging, namelijk het bieden van een veilige digitale omgeving. Niet alleen als vader van drie schoolgaande dochters, maar ook vanuit mijn rol bij SLBdiensten streef ik hiernaar. Tot de dag van vandaag zijn bovengenoemde thema’s een speerpunt voor SLBdiensten. Maar inmiddels omvat dit veel meer en ik merk dat wij er ook meer vragen over krijgen. Onderwijs is namelijk méér dan het overdragen van informatie; het vormt de basis waarop we onze toekomst bouwen. Het is daarom essentieel dat publieke waarden zoals keuzevrijheid, privacy, security en duurzaamheid centraal staan in alles wat we doen.
Bij SLBdiensten onderschrijven we deze waarden niet alleen, we integreren ze in onze dienstverlening. Het meest recente voorbeeld op dit gebied is de DPIA rondom Microsoft 365 Copilot. Ondanks grote druk vanuit zowel het onderwijs en de leverancier om dit snel beschikbaar te maken, trapten wij hard op de rem. En uiteindelijk zal er hierdoor een betere Copilot komen voor algemeen gebruik.
Keuzevrijheid: ruimte om te groeien
Onderwijs moet ruimte bieden voor persoonlijke ontwikkeling. Iedere student, docent en onderwijsinstelling heeft het recht om zijn of haar eigen leerweg te kiezen. Bij het kiezen van je eigen pad is keuzevrijheid van groot belang. Keuzevrijheid betekent voor ons dat instellingen vrij zijn om te kiezen voor technologieën en diensten die aansluiten bij hun unieke visie. Bij SLBdiensten ondersteunen we deze keuzevrijheid door oplossingen te bieden die flexibel zijn en voldoen aan de behoefte van het onderwijs. Mocht een bepaalde leverancier of oplossing niet bij je passen of wil je een afhankelijkheid van een leverancier voorkomen? Wij streven altijd naar meerdere keuzes en faciliteren scholen bij het nemen van een passend besluit.
Privacy: vertrouwen als basis
In het digitale tijdperk is privacy belangrijker dan ooit. Zeker in het onderwijs, waar we werken met gevoelige persoonsgegevens van studenten en medewerkers, is het beschermen van deze gegevens een absolute prioriteit. Bij SLBdiensten behandelen we privacy niet als een afvinklijstje, maar als een fundamenteel recht. Wij streven ernaar dat de diensten die wij aanbieden voldoen aan de hoogste privacy-eisen, in lijn met de AVG-wetgeving. Het vertrouwen dat je gegevens veilig zijn vormt vanuit onze optiek de basis.
Security: een veilige leeromgeving
Veiligheid en privacy gaan hand in hand. We nemen onze verantwoordelijkheid om onderwijsinstellingen te beschermen tegen digitale dreigingen zeer serieus. Cyberveiligheid is een steeds grotere uitdaging, en bij SLBdiensten investeren we voortdurend in kennis en het aanbieden van oplossingen die de digitale infrastructuur van onderwijsinstellingen beschermen. Een veilige digitale omgeving is niet alleen een technische kwestie, maar ook een voorwaarde voor een stabiele en betrouwbare leeromgeving.
Duurzaamheid: bouwen aan de toekomst
Onderwijs gaat over de toekomst – en die toekomst moet duurzaam zijn. Dit betekent dat we niet alleen kijken naar de dienst van een leverancier, maar ook naar hoe deze dienst en de voorwaarden passen in een toekomstbestendige digitale infrastructuur. Duurzaam betekent voor ons dat een oplossing niet zomaar in gebruik moet worden genomen, maar met een visie of een roadmap voor gebruik op de lange termijn. Budgetten zijn schaars, het geld moet goed besteed worden. Tegelijkertijd proberen wij ook mee te denken en te adviseren rondom optimalisatie van bijvoorbeeld verbruik. Een voorbeeld hiervan is onze proactieve benadering van scholen om de Azure kosten omlaag te brengen door op een andere manier naar hun omgeving te kijken.
Samen werken aan waardevol onderwijs
Ik geloof dat publieke waarden geen abstracte begrippen zijn, maar concrete richtlijnen voor hoe we het onderwijs willen inrichten. Bij SLBdiensten zetten we ons elke dag in om deze waarden tastbaar te maken voor het onderwijs. Dit zit al sinds jaar en dag in ons DNA. Wellicht ook omdat we ooit voortgekomen zijn vanuit het onderwijs. We zijn er niet alleen om technologie te leveren, maar om een betrouwbare partner te zijn die bijdraagt aan de kwaliteit, veiligheid en duurzaamheid van het Nederlandse onderwijs.
Laten we samen blijven bouwen aan een onderwijsomgeving waarin publieke waarden niet alleen worden nageleefd, maar ook daadwerkelijk het fundament vormen van alles wat we doen.