Ga naar content

Het bevorderen van digitale vaardigheden is van groot belang voor het onderwijs van vandaag. In gesprek met Arjen van Garderen - docent bouw, wonen en interieur op Het Perron - wordt al snel duidelijk hoe belangrijk moderne technologieën zijn geworden in het onderwijs. Van Garderen, die inmiddels al 16 jaar voor de klas staat, werkt sinds enkele jaren intensief met SketchUp, een krachtig 3D-tekenprogramma dat leerlingen visueel en praktisch ondersteunt bij hun leerproces.

Arjen van Garderen over 3D-ontwerpen met SketchUp

SketchUp is een eenvoudig te gebruiken 3D-tekenprogramma dat vooral bekend staat om zijn laagdrempeligheid en veelzijdigheid. “Het programma stelt leerlingen in staat om op een visuele en intuïtieve manier ruimtelijke objecten te ontwerpen,” legt Van Garderen uit. “Ze kunnen in SketchUp bijvoorbeeld een meubelstuk zoals een kinderstoeltje of schilderijlijst ontwerpen - en meteen zien hoe het eruit zal zien in 3D. Dit biedt hen een helder beeld van hun creatie en helpt bij het begrijpen van de gebruikte afmetingen.”

Deze eenvoud in gebruik maakt het mogelijk voor leerlingen om snel vertrouwd te raken met 3D-ontwerpen. Dit is vooral waardevol in vakken als bouw, wonen en interieur - waar ruimtelijk inzicht essentieel is. “Leerlingen die moeite hebben met het lezen van platte werktekeningen, krijgen dankzij SketchUp een beter begrip van de objecten die ze moeten maken,” aldus Van Garderen.

SketchUp 2024 werktekening object

Leerlingen vertrouwd maken met SketchUp

Van Garderen gebruikt een praktische benadering om SketchUp aan zijn leerlingen te leren. In plaats van lang bij theoretisch lesmateriaal stil te staan, laat hij leerlingen direct aan de slag gaan op de computer. “Ik geef een korte uitleg over de basis van SketchUp en laat ze vervolgens zelf ontwerpen maken in het programma. Leerlingen leren het beste door te doen.” Hij begeleidt zijn leerlingen stap voor stap in het eigen maken van het programma, waarbij hij beschikbaar is voor hulp als ze vastlopen - maar stimuleert hen vooral om zelfstandig te ontdekken en te experimenteren. De combinatie van uitleg en directe toepassing zorgt ervoor dat ze het programma snel onder de knie krijgen.

“Als leerlingen eenmaal hun ontwerp hebben gemaakt in SketchUp, kunnen we het zelfs naar de lasersnijder sturen om hun creatie fysiek te maken,” legt Van Garderen uit. Dit geeft ook een extra dimensie aan het leerproces, omdat de leerlingen niet alleen ontwerpen, maar ook het productieproces ervaren.

De integratie van SketchUp

Naast het ontwerpen, is SketchUp ook goed te gebruiken in combinatie met machines. Onderdelen die leerlingen in SketchUp tekenen, kunnen bijvoorbeeld worden geproduceerd met de lasersnijder, Shaper of CNC-machines. “Deze machines en technieken zijn vaak ook te vinden binnen de opleidingen en beroepen waar onze leerlingen na hun studie in terechtkomen.” Door deze laagdrempelige manier van ontwerpen - digitaal verwerken en vervolgens produceren - krijgen leerlingen een beeld van verschillende technische beroepen zoals interieurbouwers, meubelmakers en trappen- en kozijnenmakers.

Om SketchUp effectief in zijn lessen te kunnen integreren, volgde Van Garderen een uitgebreide cursus bij SketchUp Studio. “De training was essentieel,” legt hij uit. “Het gaf me niet alleen de technische kennis van SketchUp, maar ook inzicht in hoe ik het programma optimaal kon gebruiken in mijn lessen.”

De cursus leerde Van Garderen hoe hij de verschillende functies van SketchUp kon benutten en hoe hij zijn leerlingen het beste kan begeleiden tijdens hun ontwerpprojecten. Deze kennis stelde hem in staat om SketchUp naadloos in zijn lessen te integreren en te zorgen voor een effectieve leeromgeving.

SketchUp 2024 dienblad werkstuk

SketchUp in de klas

Op Het Perron wordt SketchUp in de derde klas geïntroduceerd, omdat het een onderdeel is van het examenprogramma voor het profiel 'Bouw, wonen en interieur'. In de vierde klas kunnen leerlingen kiezen om verder te gaan met ontwerpen en productie, waarbij SketchUp een centrale rol speelt. “Het programma maakt het mogelijk om ontwerpen niet alleen te tekenen, maar ook visueel te verkennen en te verbeteren,” zegt Van Garderen.

Een van de grootste voordelen van SketchUp is het visuele aspect. Leerlingen kunnen hun ontwerpen in 3D zien en direct aanpassingen maken. “Als een ontwerp bijvoorbeeld te groot blijkt voor de beoogde ruimte, kunnen leerlingen dit snel in de VR-bril controleren en hun plannen aanpassen voordat ze met de bouw beginnen,” legt Van Garderen uit. Dit voorkomt fouten en verhoogt de efficiëntie van het ontwerpproces.

Creativiteit en probleemoplossend vermogen

SketchUp is een krachtig hulpmiddel voor het ontwikkelen van 21e-eeuwse vaardigheden, zoals creatief denken, probleemoplossend vermogen en samenwerken. Van Garderen legt uit: “SketchUp dwingt leerlingen om ruimtelijk inzicht te ontwikkelen en na te denken over hoe objecten in de praktijk werken. Ze leren problemen op te lossen door hun ontwerpen aan te passen en samen te werken met klasgenoten om ideeën uit te wisselen en elkaar te helpen. Bovendien stimuleert het gebruik van digitale tools zoals SketchUp het kritisch denken, omdat leerlingen moeten beoordelen welke ontwerpoplossingen wel en niet werken.”

Ook draagt het programma bij aan technische vaardigheden, zoals het leren omgaan met ontwerpsoftware en het koppelen van digitale ontwerpen aan fysieke productie via bijvoorbeeld de lasersnijder. Van Garderen voegt toe: “Deze mix van creatief en technisch denken sluit goed aan bij de vaardigheden die belangrijk zijn voor beroepen in de toekomst."

Het stimuleren van probleemoplossend denken

Van Garderen ziet veel voordelen in het gebruik van SketchUp, vooral op het gebied van creativiteit en probleemoplossend denken. “Het programma moedigt leerlingen aan om creatief te zijn en oplossingen te vinden voor problemen die ze tegenkomen tijdens het ontwerpen. Het gebruik van 3D-visualisaties helpt hen om beter te begrijpen wat ze aan het maken zijn en welke aanpassingen nodig zijn,” zegt hij.

Een bijzonder voorbeeld dat Van Garderen deelt, is dat van een leerling die zijn droomhuis in SketchUp ontwierp. “Die leerling was zo enthousiast dat hij uren bezig was met het inkleuren van zijn ontwerp. Dit laat zien hoe het programma niet alleen functioneel is, maar ook de creativiteit van leerlingen kan stimuleren en hen kan motiveren,” zegt hij met een glimlach.

De keuze voor licenties

Voor het gebruik van SketchUp op school heeft Van Garderen gekozen voor de SketchUp Studio-licentie, specifiek gericht op het onderwijs. “Deze licentie biedt toegang tot alle tools die we nodig hebben - inclusief de mogelijkheid om met VR te werken,” legt hij uit. “De VR-functie is een groot voordeel, omdat leerlingen hun ontwerpen in een virtuele ruimte kunnen bekijken en verbeteren. Dit maakt het proces niet alleen leuker, maar ook inzichtelijker.”

De keuze voor SketchUp Studio was volgens Van Garderen een bewuste investering. “Het biedt ons alles wat we nodig hebben en is gemakkelijk te beheren binnen de onderwijsomgeving.” Hierdoor kunnen leerlingen altijd met de nieuwste technologieën werken - iets wat in hun toekomstige loopbaan ook een voordeel kan zijn.

De toekomst van digitale tools in onderwijs

Van Garderen ziet grote potentie in de verdere integratie van digitale tools in het onderwijs. “Technologie biedt nieuwe manieren om leerlingen te betrekken en hen te helpen complexe concepten te begrijpen. Het is belangrijk om een balans te vinden tussen digitale en traditionele leermethoden - maar de voordelen van tools zoals SketchUp zijn duidelijk.”

Hij voegt hieraan toe: “Als we technologie zoals SketchUp effectief inzetten, kunnen we leerlingen niet alleen beter voorbereiden op hun toekomstige carrière, maar ook hun creativiteit en probleemoplossend vermogen stimuleren. De toekomst van onderwijs ligt in het omarmen van deze digitale tools en het optimaal benutten van hun mogelijkheden.”

Ervaar SketchUp via 7-daagse trial

Of je nu net begint met je 3D-reis of al een SketchUp-expert bent, ga vandaag nog gratis aan de slag met een 7-daagse trial. Teken in 3D op desktop, web en iPad, analyseer en verbeter de prestaties van je gebouw en documenteer en deel je ideeën creatief met je klas. Starten? Klik de button en kies dan 'For higher education'.

Meer weten over SketchUp 2024?

Als partner van het onderwijs kunnen we je instelling speciale onderwijsprijzen bieden voor belangrijke licenties, zo ook SketchUp. Benieuwd naar de mogelijkheden of heb je andere vragen? Neem contact op met Sandra Fiege. Benieuwd naar wat er nieuw is in SketchUp 2024? Bekijk hier dan de updates van SketchUp 2024.