Ga naar content

Het gebruik van digitale werk-en lesmiddelen is niet meer weg te denken uit het onderwijs. Digitaal of hybride lesgeven en (samen)werken op afstand is binnen korte tijd de normaalste zaak van de wereld geworden. Daarbij is Microsoft Teams één geïntegreerde oplossing die steeds vaker gestandaardiseerd wordt in het onderwijs. Zo hebben gebruikers – van docenten tot studenten, IT-medewerkers en ander onderwijspersoneel – met Microsoft Teams alle middelen die zij nodig hebben. Maar wist je dat je nóg meer uit Microsoft Teams kunt halen?

Microsoft Teams vervangt tevens de vaste telefooncentrale van je onderwijsinstelling; gebruikers kunnen via Teams oproepen plaatsen en ontvangen met hun vaste nummer. Het is dus niet meer nodig om over te schakelen naar een ander(e) applicatie of apparaat. Lees verder om te ontdekken welke voordelen dit oplevert of vraag meer informatie aan over de juiste licentie voor Teams Telefonie.

Zo werkt Microsoft Teams voor het onderwijs

Gebruik je Microsoft Office of Microsoft 365? Dan zit Microsoft Teams inbegrepen waarmee docenten, studenten en andere medewerkers in je onderwijsinstelling gemakkelijker met elkaar kunnen samenwerken en communiceren. Zo kunnen zij chatten, lesgeven, bellen en lesmateriaal, opdrachten of bestanden uitwisselen – allemaal in dezelfde applicatie. Door de integratie met Microsoft 365 en honderden externe applicaties, is alle benodigde informatie altijd binnen handbereik. En dankzij de geavanceerde privacy-, compliance- en beveiligingsmogelijkheden behoudt je opleidingsinstituut de regie op alles wat gedeeld en verzameld wordt.

Verhoog tevredenheid van onderwijspersoneel
Gebruikers zijn gewend om elkaar onderling veelvuldig te bellen via Microsoft Teams. Toch blijft een vast nummer belangrijk voor contact buiten de onderwijsinstelling. Met Teams Phone heb je alle bekende functies die je van een moderne telefooncentrale kunt verwachten, en meer.

Zo kun je op je eigen mobiele telefoon of laptop gebeld worden, wat ideaal is wanneer je onderweg bent of onverwacht vanuit huis moet werken. Gebruik van een mobiel (privé)nummer of doorschakelen vanuit een fysieke vaste telefoon is niet langer nodig. Gebruikers bepalen zo zelf wanneer ze bereikbaar zijn op het vaste nummer van de onderwijsinstelling. Oproepen van studenten komen bijvoorbeeld niet binnen buiten werktijden of op verlofdagen van docenten doordat alleen het vaste nummer wordt gebruikt. Tevredenheid onder onderwijspersoneel neemt hierdoor toe.

In vergelijking tot bellen met een losstaande traditionele telefooncentrale is bellen via Teams eenvoudig en snel doordat het op dezelfde bekende manier werkt als onderling bellen via Teams. Dit geldt ook voor het instellen van bereikbaarheid. Wordt een docent bijvoorbeeld tijdelijk vervangen? Dan stelt deze via de Teams app in dat zowel oproepen naar Teams als het vaste nummer doorgestuurd worden naar een collega.


"Zo kun je op het eigen device gebeld worden; ideaal wanneer je onderweg bent."


Bespaar tijd met Teams Telefonie
Een traditionele telefooncentrale geeft de IT-afdeling extra werk, omdat ze meerdere losstaande oplossingen en apparaten moeten beheren waarvoor specifieke kennis nodig is. Wil je in je traditionele telefooncentrale een nieuwe docent of andere onderwijsmedewerker toevoegen óf verwijderen? Dit vereist specifieke kennis over de oplossing en het is niet altijd even snel gedaan.

teams telefonie thumb.png

Met Teams Telefonie hoef je zelfs geen account toe te voegen en een vast nummer is met enkele kliks in de admin portal toegewezen, een portal die de IT-medewerker al gewend is om te gebruiken. Service desks voor studenten of andere afdelingen die bereikbaar zijn via algemene nummers maken gebruik van antwoordgroepen en keuzemenu’s. Deze functies zitten standaard inbegrepen en werken voor gebruikers via de Teams client en voor IT via het admin center. Een traditionele telefooncentrale geeft het de IT-afdeling extra werk, omdat ze meerdere losstaande oplossingen moeten beheren.

Wil je in je traditionele telefooncentrale een nieuwe persoon toevoegen of verwijderen? Dit vereist specifieke kennis over de oplossing en het is niet altijd snel gedaan. Een account toevoegen en instellen binnen de cloud-centrale van Teams is een kwestie van een paar kliks in de admin portal die je gewend bent om te gebruiken.


Verlaag kosten en profiteer van speciale onderwijskortingen

Kosten voor beheer en onderhoudscontracten of investeringen in je traditionele telefooncentrale (PBX) kunnen aanzienlijk oplopen. Doordat Microsoft Teams je traditionele telefooncentrale van je onderwijsinstelling volledig vervangt, hoef je deze kosten niet te maken.

Onze partner Microsoft investeert en denkt graag mee in het onderwijs door speciale prijzen* aan te bieden voor onderwijsinstellingen. Bijvoorbeeld met onderwijskortingen die oplopen tot 65% voor losstaande telefonie licenties. Gebruik je bestaande infrastructuur als fax, intercom, vaste telefoons of contact center? Geen probleem! Teams kan deze blijven ondersteunen. Heb je een bestaand contract en voordelige tarieven bij je bestaande telecomprovider? Dan kan je hiervan gebruik blijven maken. Om de overstap efficiënt te maken werken onderwijsinstellingen veelal samen met een in Teams Phone gecertificeerde partner. Zij hebben honderden klanten succesvol gemigreerd en kunnen dit daardoor snel realiseren.


Geïnteresseerd in de mogelijkheden van Microsoft Teams Phone voor jouw onderwijsinstelling?

Neem dan contact op met onze Servicedesk voor meer informatie of bekijk het juiste licentieaanbod. Onze partner Microsoft biedt nu ook een aantal Teams Telefonie workshops aan.