Ga naar content

Hoe krijgen we de beschikking over de verschillende componenten binnen Microsoft 365?

Sluit uw school de Microsoft-overeenkomst van SLBdiensten af, dan is de basislicentie Microsoft 365 A3 Education daarin opgenomen. Buiten dit basispakket kunt u, indien nodig, additionele Microsoft-licenties en -abonnementen aanschaffen uit de A5 range. Dat geldt bijvoorbeeld voor PowerBI Pro en voor het verkrijgen van een plan per user voor de applicaties Power Automate en Microsoft Power App. De aanschaf van extra licenties verloopt via de Microsoft-overeenkomst. Hiermee heeft u voor uw medewerkers recht op het gebruik van Office 365, Enterprise Mobility + Security, Windows, Minecraft en Advanced Threat Protection. Onderdeel daarvan zijn o.a. Exchange Online, SharePoint Online, OneDrive, Teams, OneNote, Sway, Intune en Azure Active Directory Premium.


Hoe houden we zicht op alle functionaliteiten van applicaties als Microsoft 365 en Teams?

De ontwikkelingen binnen Microsoft volgen elkaar snel op. Hoe houd je als onderwijsinstelling zicht én grip op alle nieuwe functionaliteiten, met applicaties als Office 365 en Teams? En hoe bepaal je welke applicaties wel en niet moeten worden uitgerold binnen de schoolomgeving? We begrijpen dat het niet eenvoudig is om zicht te houden op alle veranderingen. Terwijl sommige ontwikkelingen maar een beperkte impact hebben, zoals nieuwe functionaliteiten binnen Teams, zijn er ook ontwikkelingen die gevolgen kunnen hebben voor álle gebruikers, bijvoorbeeld rondom gegevensopslag. Om scholen hierin op weg te helpen, hebben we de whitepaper 'De digitale leer- en werkplek met Microsoft 365' ontwikkeld. Deze whitepaper kun je hier downloaden. Klik vervolgens op Microsoft 365 om de relevante informatie te zien.


Hoe maak ik een educatieve tenant aan in Microsoft 365?

  1. Vul het online formulier via deze link (klik op de knop Gratis aan de slag) in.

Let bij het invullen op het volgende:

  • Op de eerste pagina vult u de gegevens van de instelling in.
  • Bij het aanmaken van uw gebruikers-id vult u achter ‘@’ de naam van de instelling
    Let op: deze naam zal verder worden gebruikt bij de SharePointomgeving en is achteraf niet meer te wijzigen. De naam zal dan ook door alle gebruikers van de gehele instelling gebruikt moeten kunnen worden.
  • Zet vóór het apenstaartje ‘admin’ of ‘beheer’, zodat het account dat u nu aanmaakt in ieder geval een administrator/beheerder wordt van de tenant.
  • Uw gebruikers-id en wachtwoord dient u goed te bewaren, deze gegevens heeft u nodig om te kunnen inloggen en worden NIET nagestuurd.
  1. Schrijf uw ‘Gebruikers-id’ en uw ‘tenant adres (de …onmicrosoft.com naam op). Deze heeft u straks nodig.
  2. Klik op ‘Mijn account aanmaken’.
  3. Bewijs dat u geen robot bent; volg deze stap op de door u gewenste manier. Klik op volgende’.
  4. De pagina toont nog éénmaal uw gegevens, Klik op ‘U bent klaar om aan de slag te gaan’.
  5. De volgende stap is een DNS-verificatie van uw eigen domein doen. Dit is puur een check of u
    daadwerkelijk eigenaar bent van dit domein (zie ook STAP C van deze handleiding). Klik nu op ‘Volgende’.
  6. Typ uw domeinnaam (zonder www ervoor) in het invoerveld en klik op ‘Volgende’.

8.U ziet de tekst: Bevestig dat u de eigenaar bent van uwdomein.nl; Dit moet u doen door een TXT-record of MX-record aan te maken. (Advies is om altijd een TXT-record toe te voegen, dit heeft minder risico dat er iets misgaat. Wanneer u verkeerde informatie in het MX-record toevoegt of uw bestaande MX-record wijzigt, dan kan dat gevolgen hebben voor uw reeds bestaande domein instelling, website of e-mail.

  1. Selecteer vervolgens d.m.v. het witte selectievakje de ‘Algemene instructies’ en volg deze instructies voor uw eigen domein.
  2. Als u (of uw hostingprovider) deze stappen bij uw eigen domein eenmaal gedaan heeft klikt u op gereed, nu controleren. Als alles goed gedaan is, zou uw domein geactiveerd moeten zijn.

Wie is SLBdiensten?

Met onze oplossingen maken we het werk van onderwijsprofessionals makkelijker en effectiever, zonder de realiteit van de dagelijkse praktijk uit het oog te verliezen. SLBdiensten is in 1992 opgericht als intermediair tussen de softwarebranche en het  voortgezet en middelbaar (beroeps) onderwijs. Dankzij een goede onderhandelingspositie en een uitgebalanceerd productaanbod, is SLBdiensten uitgegroeid tot de belangrijkste softwarepartner in de onderwijsmarkt voor vo en mbo. Wij ondersteunen uw organisatie bij visievorming, innovatie, implementatie en beheer. Het is onze ambitie om gezamenlijk te zorgen voor beter onderwijs. SLBdiensten maakt onderdeel uit van Breens Network.

Service en contact

Wij beantwoorden vragen over licenties bij voorkeur per e-mail. Vergeet niet uw relatienummer te vermelden.

contact voorbeeld.jpeg